2013. december 5., csütörtök

Piłsudski a színen


Fentről lefelé, balról jobbra:
1. Mariusz Bonaszewski (A Marsall, 2001)
2. Janusz Zakrzeński (egy november 11-ei, Függetlenség-napi ünnepségen, vmikor 2005 és 2009 között)
3. Ryszard Filipski (Az államcsíny, 1980)
4. Daniel Olbrychski (A varsói csata, 2010)
5. Mirosław Baka (Fehér-vörös 1920, 2010)
6. A Piłsudski-címer
7. Zbigniew Zapasiewicz (A Marsall, 2001)

Szerintem Ryszard Filipski játszotta a legérdekesebben, bár az a film (Zamach stanu - Az államcsíny) messze kiemelkedik a többi közül igényességben. (Bár inkább egy dokumentumszerű rekonstrukciója az 1926-os eseményeknek.) A varsói csatáról (1920-Bitwa warszawska) már írtam, az egy habkönnyű szórakozás. Olbrychski kicsit túl lazára veszi Piłsudski megformálását, szerintem egy csatába menő, figyelmét összpontosító hadvezér nem így viselkedik. (A Tuhacsevszkijt játszó színész ugyanebben a filmben sokkal meggyőzőbb volt.) A Marsall (Marszałek Piłsudski) című tévéfilmsorozatnak az első két részét láttam. Borzasztóan unalmas volt, nem is értettem, hogy lehet egy ilyen érdektelen filmet forgatni arról, akinek az ifjúságáról western-stílusú film is szólhatna. Lehet, hogy ehhez hozzájárult Bonaszewski sótlan alakítása is. (Pedig külsőre tényleg nagyon hasonlít a fiatal Piłsudskira.) Az öreg Marsallt játszó Zapasiewicz játéka ugyanebben a filmben viszont nekem bejött. A Fehér-vörös (1920-Biało-czerwone) című sorozatot nem láttam, Mirosław Bakát nem ismerem, csak azt látom, hogy egyáltalán nem hasonlít a Marsallra. Ettől még játszhat jól.

A kedvenc történetem Piłsudski életéről egy steam-punk-képregény volt, amely szárnyaló fantáziával egy sci-fi-ben dolgozza fel, egy Józef nevű lengyel száműzött kalandjait Szibériában. (Az olvasó csak a végén ismerhet rá Piłsudskira a szakadt ruhájú, bozontos szakállú hősben). Sem a címére, sem az alkotójára nem emlékszem, de ha valaki tudja, írja meg.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése