2012. március 15., csütörtök

Vers

Azt mondtam az előbb, hogy március 15-ét legszebb talán szép versekkel ünnepelni. Így hát megosztom most veletek az egyik legszebbet, amit ismerek.
Pontosabban: lehet, hogy a vers nem is a legjobb meg a legszebb, amit valaha erről az ünnepről írtak, de...
...de én ezt a verset a Kaláka zenéjével ismertem meg, és sohasem tudtam kivonni magam a hatása alól. Nem tudom, miért, de máig ezt tartom a legeslegszebb és legmegindítóbb hazafias dalnak, minden közül, amit ismerek. Talán azért, mert ez a gyönyörű lelkesítő zene, és Huzella Péter szép hangja mindig fizikai tüneteket idéz elő nálam, a lehető legpozitívabb értelemben.
Szeretném egyszer kipróbálni, működik-e a szöveg a zene nélkül. Ennek kipróbálására az lenne a legjobb, ha egyszer egy ünnepségen elszavalhatnám a verset. Vajon az is ilyen transzélmény lenne? Nem tudom. De lehet, hogy akkor sem tudnám kivonni magam a szövegnek és a zene emlékének (!) együttes hatása alól. Viccen kívül, nem tudom, kibírnám-e könnyek nélkül. (Bizony egy jó zenének ilyen mágikus hatása van.)
Íme a vers:

Vas István:
Zászlók

Oroszlánok, griffek, sasok, medvék,
Szép, karcsú címerállatok.
Címerpajzsok, sávok, halmok, mezők,
Tornyok, félkezek, kardot emelők,
Bogáncsok, rózsák, sóskák, lóherék!

Te minden szín és minden keverék!
Tettek, hódítások és mesék, mintás jelbeszéd!

Mit számít, hogy kié voltatok,
Turulok, keresztek, csillagok,
Ami értünk harcolt, valamennyi jel,
Minden, amit nem felejtek el,
Minden, amiért szívünk dobogott,
Sávok, színek, tiszta lobogók,

Mit számít, hogy hányféle mocsok,
Száradt meg és fakult el rajtatok.

Piros, fehér, zöld, láttunk szállani,
Bukott forradalmak zászlai,
Foszlányok a foszló egeken,
S amiket nem láttunk sohasem,
Pro Deo et Libertate szállt,
Elérte még Petőfi pirosát,

S a miénket a bíbor egyveleg,
Melyben a vér, a láng, s a rózsa egy.

Lobogjatok bennem, ne szűnjetek,
Ne szűnjek még lobogni veletek,
Összesen, mind kell, nem hullhat ki egy sem,
Csattogjatok az ég felé helyettem.

Repüljetek, ha nem repülhetek.


(A zenét az Interneten nem találtam meg teljes hosszában. Mindenesetre Az én koromban című Kaláka-lemezen keressétek.)
http://www.nepzene.hu/index.php?menupont=mp3&album=50

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése